Translate

zondag 16 februari 2014

Coöperatieve LeerStrategieën ofte CLS

Nee, we zijn niet vies van moeilijke woorden. Neem nu: 'Coöperatieve LeerStrategieën'. Een woordje uitleg?

http://www.leraar24.nl/dossier/741

Bij onze jongste kleuters gebruiken we voorlopig drie werkstructuren: de beurtgooi, de 'waar-niet waar' vraag en de 'mix-koppel'.

Bij de beurtgooi zitten we in de kring en rollen of gooien we naar elkaar, terwijl we de naam noemen van degen naar wie we gooien, of we geven een antwoord op een vraag: bvb als je de bal krijgt, vertel je wat je deze middag hebt gegeten - noem je een dier - vertel je wie je broers en zussen zijn - ...

Bij de waar-niet waar vragen stelt juf een vraag over een verhaal,... en steken we onze duim in de lucht als we denken dat het waar is, of naar beneden als we denken dat het niet waar is. 'De wolf heeft de dikke eend opgegeten'... is dat waar of niet waar?

De foto's hieronder gaan over een mix-koppelspelletje: iedereen kreeg een kaartje uit de memory van Jules, de muziek werd opgezet en we stapten rond. Als we iemand tegenkwamen, gaven we ons kaartje af en kregen we het kaartje van de ander. We stapten weer rond en weer afgeven,... tot de muziek stopte. Dan zochten we ons 'maatje' op: de kleuter met hetzelfde kaartje. En kijk maar, ze deden dat fantastisch goed, zo voor de eerste keer! En op het eind als iedereen bij zijn maatje staat, krijgt iedereen applaus want we hebben allemaal gewonnen!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten