Translate

zaterdag 16 november 2013

spelen met magneten


Juf redde met al dat verhuizen op school een grote bak vol platen en leuke magneten van de vuilnisbelt. Tot nu toe stond die daar maar wat te staan in de klas, maar we haalden hem eens uit, en na een luttele één seconde stonden er acht kleuters te drummen voor een plekje.


Het was een lust om zien hoe iedereen er op zijn of haar eigen niveau mee omging.


Voor de wat oudere kleuters zijn magneten al heel bekend. Ze kennen ook de kleuren en leren stilaan vormen, beginnen te sorteren en te seriëren, maken hele constructies en geven ze een naam: ik maak een boot, ik maak een vliegtuig, ik maak een huis,...



Voor de peuters is het één en al experimenteren en ontdekken van het materiaal. Terwijl de ene zijn boot bouwt, heel precies, stukje bij stukje legt, gaat die kleine onthaalklasser die leuke dierenplaatjes zoeken en legt ze kriskras op haar plaat. Firdaous ontdekt dat ze blijven 'plakken' zelfs al houdt ze haar plaat ondersteboven... handig!



Geef toe... de concentratie druipt ervan af!



Lexie: 'kijk, ik een huis bouwen!'




Firdaous kijkt haar oogjes uit! Plots ziet ze een gezichtje op haar plaat... en ze gaat op zoek naar dezelfde in de grote doos vol kaartjes... knap!



Emin vindt de dieren superleuk en legt ze netjes op rijtjes, en geniet van het tafereel dat hij heeft gemaakt.






Suzanne en Lexie (buiten beeld) ontdekken dat de oranje olifant dezelfde kleur heeft als het plaatje dat Lexie vastheeft. 



Duidelijk... Norah houdt van 'roze'!



De kleuters wisselen elkaar af. Na de picknick komt ook Mila meespelen. Nog een beetje van op afstand, en juf denkt 'mmm... Mila wil ook van die roze beestjes, maar Norah heeft ze allemaal opgebruikt... '


Geen opmerkingen:

Een reactie posten